קרנות השתלמות

מטרת קרן השתלמות היא חיסכון, לכן השאיפה שלכם תהיה להגדיל את החיסכון ככל הניתן בעזרת תשואות. לכן, הגיוני שתבחרו בקרן ההשתלמות שמציעה את התשואות הגבוהות ביותר. אבל בפועל קיימים מקרים רבים, שקרנות שהובילו בתשואות ב-3 שנים כלשהן יאכזבו מאוד בשנה-שנתיים העוקבות. ובקיצור, תשואות טובות בעבר לא מבטיחות לכם תשואות בעתיד. לכן, בחירת קרן השתלמות צריכה להתבסס לא רק על תשואות, אלא גם על התאמה של רמת הסיכון המתאימה לכם.

ראו מדריך

קבלו הצעות מקרנות השתלמות

ללא שום התחייבות

[AnythingPopup id=”14″]

המדריך הפיננסי

[tabby title=”מה זה בדיוק קרן השתלמות?”]

מה זה בדיוק קרן השתלמות?

קרן ההשתלמות היא קופת גמל המהווה תכנית חיסכון לשש שנים הנהנית מהטבות מס שונות ומשולמת במשותף על ידי המעסיק ועמית הקרן. עקרונית הקרן אמורה לשמש עבור מימון השתלמויות והשכלה, אך הפכה לכלי חיסכון לטווח הבינוני עבור רבים ובמיוחד שכירים. במקומות עבודה רבים מציעים מעסיקים לעובדיהם קרן השתלמות כחלק מתנאי העסקתם, אך לא רק. כיום קרנות ההשתלמות פופולריות גם בקרב עצמאים וכן חברי קיבוץ ואלה שונות במהותן מקרנות השכירים. כללים שונים יש גם בקרנות ההשתלמות למורים וגננות ואלה מתנהלות עם דגש על מימון שנת שבתון וכן מימון כנסים, הכשרות ולימודים ועליהן לא נדון. בקרן ההשתלמות המיועדת לשכירים, משתתף המעסיק ביחד עם העובד במימון הקרן ואילו בקרן לעצמאים התשלום לקרן נעשה על ידי הלקוח במלואו כשזה נהנה מהטבות מס שונות. בארץ קיימות כ 50 קרנות השתלמות שונות כשהגדולה מכולם הינה “מגדל השתלמות כללי” עם היקף נכסים של כ 11 מיליארד ש”ח.

[tabby title=”למי מתאימה קרן השתלמות?”]

למי מתאימה קרן השתלמות?

קרן השתלמות הינה הטבה שלא כל מעסיק מעוניין לתת לעובדיו ואינו מחויב בכך, אך אפשר לנסות ולבקש. קרן השתלמות מתאימה לכל השכירים שהמעסיק שלהם מעוניין להפריש עבורם לחיסכון באמצעות קרן, למרות שהדבר גורע מהכנסות הנטו שלהם. זאת בשל הטבות המיסוי הנגזרות מכך וכן התוספת שמגיעה מהמעסיק וצוברת נפח במשך שש שנים. קרן השתלמות מתאימה גם לעצמאים שנמצאים במדרגת מס גבוהה יחסית ומעוניינים לעשות תכנון מס חוקי ולצמצם את תשלומי המיסים שלהם. עצמאים רבים נוטים לא לחסוך ועבור רבים מהם קרן השתלמות מהווה מקור חשוב לצבירת חיסכון ליום סגריר בעידוד המדינה וזאת כאמור באמצעות הטבות מס. קרן ההשתלמות טובה גם למעסיקים שמשלמים פחות מס ומנתבים כספים אלה לרווחת העובדים. קרנות ההשתלמות במקומות עבודה רבים כמו בסקטור הציבורי ובמיוחד בקרב מורים וגננות זה “מאסט” ואין דרך להתחמק מהן, אך מי בכלל רוצה, הרי מדובר בהטבה יוקרתית. מי שאינם עובדים, חיילים וכן שכירים שאינם נהנים מקרן השתלמות במקום עבודתם אינם יכולים לפתוח לעצמם קרן השתלמות.

[tabby title=”מה היתרונות והחסרונות בקרנות השתלמות?”]

מה היתרונות והחסרונות בקרנות השתלמות?

יתרונות קרן ההשתלמות הינן רבות ואילו החסרונות כמעט לא קיימים. רוב הכסף הנחסך מקורו מהפרשות מעסיק ורכיב זה בהכנסות לקרן פטור ממס. לכן, ככל שאתם מרוויחים יותר והמס השולי החל עליכם גבוה יותר, כך אתם נהנים יותר (עד התקרה להפרשות לקרן שנקבעה בחוק). בנוסף לכך, בשונה מתכניות חיסכון אחרות, בקרן השתלמות אין מס על רווחי הון. מרגע שעברו שש שנים עומדת לרשותכם תכנית חיסכון בעלת נזילות גבוהה, זאת לצד צבירת ריבית וכן הטבות מס שונות, דבר המהווה יתרון משמעותי. לכן, בתום שש שנים לא כדאי לפדות את הקרן כלל אם אין סיבה טובה לכך. חיסרון בולט של קרנות ההשתלמות טמון בעלויות דמי ניהול גבוהים יחסית ובעובדה שהקרן אינה נזילה בשש השנים הראשונות לצבירתה אך גם מגרעה זאת יכולה מנקודת מבט אחראית, להוות יתרון…

[tabby title=”אילו סוגים של קרנות השתלמות קיימים?”]

אילו סוגים של קרנות השתלמות קיימים?

קיימים שני סוגים שונים של קרנות השתלמות: קרן פתוחה שהיא הנפוצה ויכולה להציע אין סוף יחידות השתתפות ככל שיידרש, וקרן סגורה בעלת מספר מוגבל של יחידות השתתפות. בשונה מקרן פתוחה הניתנת לפדיון אחרי שש שנים, קרן סגורה ניתנת לפדיון בשעת פירוק הקרן בלבד. כמו ברוב אפיקי החיסכון הקיימים, קרנות ההשתלמות מכילות תמהילים של נכסים פיננסיים שונים המשקפים מדיניות חשיפה מסויימת לסיכון. ככל שיש בתמהיל הקרן יותר חשיפה למניות מקומיות, מניות חו”ל ומט”ח כך הקרן תהיה יותר תנודתית (סטיית תקן גבוהה) וזה אומר יותר פוטנציאל לרווח לצד פוטנציאל לסיכון. קרנות השתלמות החשופות לאג”ח ממשלתיות ייהנו מיציבות יחסית וכן אלה בעלות ריבית קבועה. לגבי הצמדה לפריים, מדד יוקר המחיה, נדל”ן וכן אג”ח קונצרניות, מדובר ברמת סיכון בינונית ואף פחות מכך.

[tabby title=”מה העלויות בקרנות השתלמות?”]

מה העלויות בקרנות השתלמות?

עלויות ניהול קרן ההשתלמות הינן גבוהות יחסית ונגבות מיתרת הקרן בחשבונו של העמית בסופו של כל חודש. דמי הניהול המקסימליים עומדים על כ 2% בשנה בערך ובהחלט ניתן למצוא קרנות שמתחייבות לגבות פחות על פי התקנון. המעסיק בקרן השתלמות לשכירים יעמוד בעיקר נטל התשלום ביחס העומד לפחות על 1:3 עם 7.5% ממשכורת העמית ותוספת של 2.5% מצדו. כאמור, אין עלויות מיסוי על חלקו של המעסיק שכן כספים אלה אינם מחושבים כשכר ואילו חלקו של העמית כן. מצב דומה חל גם לגבי עצמאים שנהנים מהטבת מס דומה כאשר בשלושת רבעי ההפקדה אין מיסוי כלל וזאת עד תקרת ההפקדה.

[tabby title=”איך בוחרים קרן השתלמות?”]

איך בוחרים קרן השתלמות?

לפני שרוכשים כל אפיק חיסכון כדאי לשאול קודם, מה הצרכים שלנו ועם מה אנחנו מרגישים בנוח. במקרה של קרנות השתלמות, הכלל הוא פשוט – ככל שאתם צעירים עם אופק השקעה ארוך ופתוחים לסיכון, כדאי לכם ללכת על קרן יותר תנודתית ונועזת. זאת מפני שהרווחים ברובם פטורים ממס וזה אומר קרן מנייתית. עמיתים מבוגרים או כאלה שאינם מעוניינים בהרפתקאות יכולים לשלב רכיבים יותר רגועים בקרן וליהנות מוודאות. פרמטר נוסף לבחירה הינו עלות דמי ניהול, אלה כדאי שיישארו נמוכים ככל האפשר שכן הם נוגסים ישירות מהרווחים ומגדילים את הסיכון. כאן יש יתרון לקרנות מחקות מדדים פסיביות הזולות יותר. מי שיש לו זמן ללמוד ולהתעמק יכול ללכת על קרן במודל ניהול אישי עם צ’ופר נחמד של עלויות ניהול נמוכות העומדות על פחות מ 0.5%.

[tabby title=”מונחים בסיסיים בקרנות השתלמות”]

מונחים בסיסיים בקרנות השתלמות

משיכה לא כדין – מצב שבו מתבצעת משיכת כספים מקרן ההשתלמות לפני תום שש שנות וותק. במצב זה ישלם הנישום השכיר מס של 48% על חלקו של המעסיק וכן 48% מס לעצמאי.

עמית עצמאי – קרן השתלמות המותאמת לעצמאים. בקרן זאת אין מעורב מעסיק המשלם במקביל, והעצמאי דואג להפקיד את מלוא הסכום בעצמו בכל חודש או פעם בשנה. במעמד פתיחת התיק יציג העצמאי אישור עוסק מורשה המונפק לו מטעם רשות המיסים וכן הצהרת הלבנת הון חתומה.

שיעורי תשואה – בתשואה אישית הכוונה לרווח בתיק שמקורו מההשקעה שבוצעה. זהו ההפרש בין יתרת הפתיחה בתחילת השנה + יתרת ההפקדות – המשיכות והיתרה בסוף שנה. בשיעור תשואה נומינלי התשואה שהושגה בהתאמה לעליית המדד (נטו) או שלא (ברוטו). בשיעור תשואה ריאלי מתקזזים שינויים במדד המחירים לצרכן (אינפלציה).

אחוזי הפרשה – קרן השתלמות לשכירים מחולקת לפי 2.5% לעמית ו- 7.5% למעסיק. כשהעמית שכיר בעל שליטה ישלם השכיר 1.5% והמעסיק 4.5%. בקרן השתלמות לעצמאים התקרה המקסימלית עומדת על 7% מההכנסות השנתיות. לגבי עובדי הוראה החלוקה עומדת על 2.4% לעמית ו- 8.4% למעסיקו.

החלת ותק – אם יש ברשותכם מספר קרנות השתלמות ותיקות, יש באפשרותכם לאחד אותן ולהחיל את הוותק שלהן על חשבון לא וותיק וליהנות מנזילות.

[tabbyending]

קבלו הצעות מבתי ההשקעות המוביליםלקבלת הצעות ללא עלות וללא התחייבות

    השאר פרטים לקבלת מידע ללא עלות וללא התחייבות

    הנני מאשר ומסכים לתנאי שימוש, שבכפוף להם הפרטים שמסרתי ישמשו לקבלת פניות והצעות מצדדים שלישיים

    [lm lm-624 lm_form:14835 lm_key:965c16d712704450a53ccb463cfbf879 alsosendemail:yes]